tirsdag 26. oktober 2010

Forskjellige måter, et resultat


Når man skal skrive en tekst er det hauger av måter å gjøre det på. Det finnes mange nyttige og lure tips for all slags skrivning. Altså anmeldelser, blogger, skjønnlitterære tekster m.m.. Å skrive en tekst er noe alle kan få til! Det gjelder bare å sette sammen noen setninger og binde de med noen små bindeord slik at det blir god flyt.

Når jeg skal skrive en tekst starter jeg ofte med å lage et tankekart, stikkord eller å ha en tanke om hva som skal skje i hodet. Det er ofte ikke så lurt og bare å starte og skrive, uten å tenke på innhold eller struktur. Jeg prøver også å velge et emne som interesserer meg eller som jeg har en sterk mening om, fordi jeg synes det er lettere å skrive om. Hvis jeg får utdelt en oppgave om et emne, undersøker jeg og leser om emnet før jeg starter.

Det er viktig å skrive bra og å ha et godt innhold i teksten du skriver, men det er ikke alt. Teksten bør også være interessant. Hvis den er interessant, vil du ha leserens oppmerksomhet gjennom hele teksten.

Jeg pleier vanligvis å prøve å lage en tekst interessant ved hjelp av en uventet vending, særlig mot slutten. En person du trodde skulle gjøre noe, gjorde noe helt annet enn forventet. Da prøver jeg å fange oppmerksomheten.

Jeg prøver også alltid å tenke på rettskrivning og setningsoppbygging når jeg skriver en tekst. Både i forhold til at det vil få teksten til å bli lettere å lese og at det varmer norsklærerens hjerte å se feilfrie tekster. Jeg påstår overhode ikke at tekstene mine er feilfrie for grammatiske feil, men jeg prøver så godt jeg kan.
Det siste jeg gjør før jeg leverer inn en tekst er at jeg leser gjennom teksten høyt. Ofte kan ting høres annerledes ut da. Man hører setninger man burde ha snudd på og kanskje man kommer på ting som mangler, eller som man kan stryke.

Dette er min måte å skrive en tekst på. Man kan variere mellom metodene eller fremgangsmåten, men uansett hva man gjør vil man få et resultat: en tekst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar